Afspraken winkels en detailhandel
Het kabinet vindt het maatschappelijk van groot belang de winkels zoveel mogelijk open te houden, alleen als het veilig kan en de richtlijnen worden nageleefd. Hierover is overleg met de detailhandelsector, en wat geleid heeft tot het ‘Afsprakenkader Naleving en Handhaving Veranwoord winkelen’.
Dit afsprakenkader betreft een systematische aanpak met afspraken over de naleving en handhaving van protocollen in de detailhandel. Het afsprakenkader bevat maatregelen om veilig winkelen te garanderen ten aanzien van onder andere inrichtingsmaatregelen in en om de winkel en in de openbare ruimte van winkelgebieden. Met de branches in de detailhandel en de veiligheidsregio’s worden afspraken gemaakt over de strikte naleving, zelfhandhaving en indien noodzakelijk handhaving door de veiligheidsregio, gemeenten en justitie.
Horeca en winkels om 20.00 uur dicht
Voor horecagelegenheden en winkels, zoals supermarkten en drogisterijen, geldt vanaf 13 november a.s. een sluitingstijd van 20.00 uur. Niet-essentiële winkels, zoals kledingzaken, en de contactberoepen, zoals kapsalons, blijven open tot 18.00 uur. In de horeca wordt bovendien een vaste zitplaats verplicht. Een coronatoegangsbewijs was al een vereiste.
Evenementen mogen doorgaan, maar alleen tot 18.00 uur, en met een maximum van 1.250 personen per zaal. Een coronatoegangsbewijs én een vaste zitplaats zijn verplicht. Voor theaters, bioscopen en concertzalen (met zitplaatsen) hoeven niet eerder dicht: voor deze plekken geldt de verplichte sluitingstijd niet.
Sportwedstrijden zijn toegestaan, maar vanaf morgen is publiek niet welkom.
Extra steun
Nieuwe steunpakketten voor getroffen ondernemers komen er op de kortst mogelijke termijn, aldus Rutte bekend. Hoe die steun er precies uit komt te zien en hoeveel extra geld ervoor beschikbaar komt, is nog niet duidelijk.
Bericht geplaatst op 15 november 2021
Eenmalige opslag Voorraad Gesloten Detailhandel
De meeste winkeliers hebben hun voorraden aangevuld voor de feestdagen, maar zijn nu verplicht dicht vanwege de lockdown. De voorraad zal bij heropening minder waard zijn of helemaal niet verkocht kunnen worden. Daarom kun je als winkelier aanspraak maken op de ‘eenmalige opslag Voorraad Gesloten Detailhandel (VGD). De opslag ademt mee met het omzetverlies. Heb je een omzetverlies van 30% dan ontvang je minimaal een opslag van 2,8% van het verlies. Het maximumbedrag aan subsidie is € 20.160. Deze opslag komt bovenop de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). De VGD geldt alleen voor ondernemers die aanspraak kunnen maken op de TVL en alleen voor het vierde kwartaal van 2020. Voorwaarde is dat je met je hoofdactiviteit staat geregistreerd met een SBI-code die onder ‘gesloten detailhandel valt. In de lijst van de SBI-codes onder 47 staat of je wel oof geen VGD opslag ontvangt.
Het is niet mogelijk om de SBI-code aan te passen om in aanmerking te komen voor de VGD; er wordt gekeken naar de hoofdactiviteit zoals die in het Handelsregister bij de KvK stond op 15 maart 2020. Stel je bedrijf heeft non-food detailhandel als nevenactiviteit, dan kom je helaas niet in aanmerking voor de VGD.
Je hoeft de VGD niet apart aan te vragen bij RVO.nl. Heb je een TVL-aanvraag voor Q4 2020 ingediend, dan kom je automatisch in aanmerking voor VGD. RVO.nl past de Voorraad Gesloten Detailhandel-opslag automatisch toe en doet een extra betaling zodra de opslag in het systeem is ingeregeld.
Als je na 15 maart 2020 bent gestart, dan kun je geen gebruik maken van de TVL-regeling en daardoor kom je ook niet in aanmerking voor de VGD-regeling, aangezien je voor 15 maart 2020 niet stond ingeschreven in het Handelregister.
Over deze voorraadvergoeding hoef je geen inkomsten- of vennootschapsbelasting te betalen, aangezien deze daarvan is vrijgesteld. De TVL-subsidie en ook deze subsidie kan wel invloed hebben op de NOW-regeling, aangezien de TVL-subsidie en deze VGD-toeslag wel worden meegeteld als omzet voor de NOW-regeling.
Als de Europese Commissie de regeling goedkeurt, dan wordt de voorraadvergoeding vanaf de tweede helft van januari a.s. uitbetaald.
Bericht geplaatst op 30 december 2020
Aanscherping beleid openstelling winkels
Gisteren plaatsten wij het artikel met verduidelijking welke winkels nu wel of niet open mogen blijven. Het kabinet heeft het beleid aangescherpt. Nog steeds geldt dat de winkels in de levensmiddelenbranche, drogisterijen en dierspeciaalzaken open kunnen blijven.
Voorwaarde is echter dat meer dan 70% van de omzet moet bestaan uit:
- Levensmiddelenbranche: levensmiddelen (eten en drinken)
- Drogisterijen: drogisterijartikelen (zelfhulpgeneesmiddelen, persoonlijke verzorgingsartikelen – niet zijnde cosmetica en parfums -, en schoonmaakmiddelen)
- Dierspeciaalzaken: diervoeding
70%-criterium
Bij het vaststellen van het 70%-criterium gaat het om de feitelijke situatie over langere tijd. Dat betekent dat wordt uitgegaan van de omzetsituatie voor inwerkingtreding van de maatregelen op 15 december 2020. Het gaat daarbij om de vestiging of het filiaal, niet de keten of het concern. De uitzondering laat onverlet dat betreffende winkels mogelijk ook in beperkte mate non-foodartikelen worden verkocht. Het is niet toegestaan het nonfoodassortiment uit te breiden.
Aparte ingang
Een afgescheiden levensmiddelenafdeling met eigen ingang in een filiaal van een warenhuis valt onder de uitzondering voor “winkels in de levensmiddelenbranche”. Deze afgescheiden afdeling mag geopend blijven voor het publiek. In de buitenlucht zijn alleen vergunningsplichtige (week)markten voor levensmiddelen toegestaan. In de buitenlucht is daarnaast, als het gaat om detailhandel, uitsluitend de verkoop van bloemen en kerstbomen toegestaan.
Afhalen
Dat een filiaal in de detailhandel niet voor het publiek mag worden opengesteld betekent dat ook afhaal niet is toegestaan (bezorgen mag wel). Dat geldt ook voor functies van een filiaal die niet opengesteld mogen worden voor het publiek. Afhalen is uitsluitend toegestaan voor vooraf bestelde of gereserveerde artikelen in winkels in doe-het-zelfartikelen (zoals bouwmarkten), bibliotheken en winkels voor diervoeding van hobbymatig gehouden landbouwhuisdieren. Daarnaast blijven alleen voor eet- en drinkgelegenheden en coffeeshops de al geldende afhaalmogelijkheden gelden.
Bericht geplaatst op 17 december 2020
Wel of niet-essentiële winkel open blijven?
Er is veel onduidelijkheid wanneer je winkel nu wel of niet open mag blijven tijdens de lockdown tot half januari 2021. Hierbij een verduidelijking zoals deze door de Rijksoverheid is gepubliceerd.
De detailhandel is gesloten. De winkels die daarvan zijn uitgezonderd zijn:
- Locaties voor zakelijke en financiële dienstverlening;
- Levensmiddelenwinkels (winkels die eten of drinken verkopen);
- Warenmarkten voor levensmiddelen;
- Apotheken en drogisterijen;
- Dierenspeciaalzaken;
- Audiciens en opticiens;
- Tankstations;
- Winkels voor zorg- en welzijnshulpmiddelen;
- Locaties voor reparatie en onderhoud van consumentenartikelen en (motor)voertuigen;
- Wasserijen en stomerijen;
- Winkels buiten voor kerstbomen en bloemenverkoop;
- Groothandels (business to business);
- Servicepunten voor het ontvangen en verzenden van brieven en postpakketten.
Wanneer mag je winkel open blijven?
- Als je winkel(filiaal) voor meer dan 70% van de omzet op één van de bovenstaande uitzonderingsgronden is gericht mag de hele winkel/filiaal open blijven.
- Bevat je winkel(filiaal) één (of meerdere) afdeling(en) gericht op (één van) de bovenstaande uitzonderingsgronden, en wordt daarmee minstens 30% van de omzet verdiend? Dan mag dat deel van de winkel open blijven.
- Is het antwoord ‘nee’ op deze twee vragen, dan moet je winkel(filiaal) sluiten.
Welke functies mogen bij winkels wel open blijven?
- Servicepunten voor het ontvangen en verzenden van brieven en postpakketten;
- Locaties voor reparatie en onderhoud van consumentenartikelen en (motor)voertuigen;
- De afhaalfunctie bij doe-het-zelf-zaken (afhalen van bestelling).
Bericht geplaatst op 16 december 2020
Ondernemer verantwoordelijk voor verantwoord winkelen
Om winkels open te kunnen houden is verantwoord winkelen noodzakelijk om ervoor te zorgen dat personeel veilig kan werken. Naast een maximum aantal klanten per winkel, zijn er ook afspraken gemaakt over hygiënemaatregelen en het houden van voldoende afstand. Als ondernemer ben je verantwoordelijk voor de handhaving en de naleving in je winkel. Strikt deurbeleid en het aanspreken van klanten is hierbij belangrijk.
Er zijn grote verschillen tussen winkels in naleving van deze afspraken. Minister Wiebes en staatssecretaris Keijzer hebben met de CEO’s van grote ketens gesproken. Deze nemen het voortouw om toezicht in winkelgebieden te organiseren. Ook is besproken dat er naast handhaving door het winkelpersoneel ook publieke handhaving komt.
Bericht geplaatst op 12 november 2020
Hulp nodig?
Kom jij in de problemen door (de maatregelen) rondom het coronavirus? Neem dan contact met ons op.
Bron tekst: Coronaregelingen.nl
foto: Pexels